Followers

Nuffnang Ads

Wednesday, June 26, 2013

MENGIDAP SLEEP PARALYSIS.

Alhamdulillah.. Segala ape yang tertanya-tanya sebelom ni dah pun terjawab pada harini. Kenape la sebelom ni tak pernah terpikir nak search kat mane2 erkk? Urm, bukan tak pernah search sebenarnye. Tapi memang dah kerap kali search. Cuma harini terase lain sikit bila kena. Pagi tadi mase bangon tidur, boleh pulak terlelap lagi sekali. Selalunye bila dah terlelap lagi sekali tu memang konfem akan kena benda tu. Konfem. Memang sah. Tak payah teka. Memang wajib kena. Mule tu elok je mimpi jumpa Aaron Aziz bawak pusing2 kat taman. Hurm, korang pernah hadapi tak, masalah yang saya hadapi sekarang? Eh bukan sekarang. Boleh kate setiap minggu tu dlm 3, 4 kali dia datang. Korang pernah dengar "Sleep Paralysis"? atau dalam bahase BM "Lumpuh ketika Tidur". Bunyi macam ngeri kan? Haa, contohnya macam bile kita nak tidur tu tak sampai 5 minit kita nak lena, tiba2 badan kita terase macam kena himpit. Macam tak boleh sedar waktu tu. Pastu walaupun kita bace ape2 pun tetap jugak kena. Dia macam tak bagi kita bernafas. paling lame dalam 15minit kot benda tu datang. Mase tu memang tak boleh nak buat ape. Jerit pun sia-sia. Pastu dalam mase tu, kita boleh nampak macam2 yang sebenarnye tak berlaku langsung pun benda tu. Kadang2 nampak macam org sibuk sgt. Pastu bile kite nak mtk tlg, dieorg buat tak tau je. Padahal mmg langsung takde org pun mase tu. Seram kan? Otak ni rase macam kena himpit. Kecuttt sgt rase. Mulut ni terase macam gerak. Padahal tak pun sebenarnye. same macam badan , kaki , tangan ni. Nampak je macam kite gerak. Tapi tak pun. Saya ckp ni pun melalui sumber2 yang saya baca. 


Sebelom ni ingatkan mmg tubuh sy bergerak. Rupanye fantasi. Kdg2 bile dah sedar, ternampak2 ade macam lembaga hitam depan kita. Betul ke lembaga tu ade? Sebab lepas kena tu, jantung ni laju sgt berjalan. Kadang-kadang rase macam trauma. Takut nak tido. Memangla kadang-kadang tak dpt nak dinafikan memang salah saya. Tidur tak pernah nak ikut waktu. Tapi paling kerap saya akan kena Sleep Paralysis ni, bile saya penat sgt. Bile seharian berjalan tak reti2 nak balik. Pastu bila saya period pain. Memang boleh dikatakan wajib dia datang sindrom Sleep Paralysis ni. Memang bosan sebenarnye kena benda ni. Sebab sedar tak sedar, badan ni macam lemah je bile setiap kali kena benda tu. Sape yang mintak kena benda ni. Ye dakk? Sakit sebenarnye bile setiap kali kena. Entah ade effect ke tidak bile dah kerap kali kena benda ni. Kdg2 perasan jugak badan ni mcm lemah je bila dah selalu sgt jadi camni. Hmm.. Banyak sumber yang saya baca. Memang sebijik same je macam ape yang saya lalui. Camane nak ubatkan pun tak tau laa. Dieorg tulis, benda ni wajib kena dlm hidup setiap orang samaada 1 atau 2 kali. Tapi masalahnya, saya ni dah berkali2. Kerap sangat. Hmm.. Mohon sape2 yang pernah lalui, jomla kita sama2 share. Atau sape2 yang ade langkah untuk elakkan sindrom ni. Mohon bagitau. 


Sumber "Sleep Paralysis 1" - klik SINI
Sumber "Sleep Paralysis 2" - klik SINI
Sumber "Sleep Paralysis 3" - klik SINI
Banyak lagi sumber yang boleh dapat di google. 
Sekadar perkongsian. 



No comments:

Post a Comment

Oh, terima kasih komen :)